Skip to main content

HAID & MASJID : Baca jangan lompat2

Berkenaan HAID & MASJID
By Ibnu Batoota Owsem
16 December 2012 via Mobile

Setelah 2,3 hari aku ulang ulang kaji dan muzakarah pasal haid dan masjid dengan syaikhul hadis disini,maka disimpulkan disini bahawa secara ijmak soreh(sepakat yang kuat) bahawa:

-wanita yang haid itu haram secara mutlak untuk duduk,lepak2,dalam ruang solat masjid.

-kat koridor,kaki lima dibenarkan,sebab ia dikira luar masjid,melainkan tanah yang diwakafkan untuk niat ruang solat masjid tu diorang buat koridor,maka koridor tu pun dikira masjid dan haram duduk kat situ,tapi kebiasaannya,tanah wakaf masjid hanya dijadikan ruang solat dan ditutup dengan dinding(bangunan masjid),maka koridornya tidak termasuk masjid,so kalau nak dengar ceramah,lepak la kat koridor,atau bilik asing macam bilik untuk kelas fardhu ain,tempat wudu,dapur,dewan dan lain2 asalkan bukan ruang solat masjid yang utama.

-surau dan musollah bukan masjid jadi harus berada dalamnya,tapi lebih baik hindarkan sebab ia tempat suci yang khusus digunakan utk solat,wajib hormati benda suci dalam islam.

-Harus untuk lalu dalam masjid dengan syarat tidak khuatir darah menitis dalam masjid.(perkara ni yang ramai salah faham,diorang fikir zaman dulu haram masuk masjid sebab tak de pad yang baik untuk tahan darah dari menitis dan kononnya sekarang dah ada macam2 pad ini,pad itu,i-pad pun ada,maka kononnya tak haram masuk masjid sebab tak menitis darahnya,ini satu bentuk kejahilan murokkab,sebab wanita haid haram masuk masjid bukan sebab takut menitis,tapi sebab diri mereka sendiri tu yang kotor dan berhadas besar,sama macam haram sentuh quran kalau kita berhadas kecil sebab quran lebih mulia dari masjid,jadi bukan perempuan haid je haram masuk masjid,orang berjunub,laki yang keluar mani dan belum mandi wajib pun haram masuk masjid juga sebab mereka semua BERHADAS BESAR,ayuh mari keluar dari KEJAHILAN!).

Dalilnya:

Quran:

"Janganlah kamu mendekati solat sedangkan kamu dalam keadaan mabuk sehingga kamu mengetahui apa yang kamu perkatakan dan (jangan dekati masjid) dalam keadaan berjunub melainkan melintas sahaja sehinggalah kamu mandi wajib."

(Suran an-Nisa: ayat 43).

Ayat ini muhakamat,bukan mutasyabihat,jadi perintahnya itu solid,tiada khilaf dan tidak boleh timbulkan khilaf,jelas terang dan bersuluh bahawa seseorang yang BERHADAS BESAR haram untuk masuk masjid kecuali LALU sahaja.

Aku check sababun nuzul kitab imam suyuti ayat ni merujuk kepada beberapa sahabat ansar yang pintu rumah mereka di sebalik masjid dan terpaksa masuk masjid untuk masuk ke rumah mereka,so di kalangan mereka ada yang berhadas besar dan takut nak keluar sebab masjid tempat suci,nak mandi wajib,air pulak tak da dalam rumah,jadi allah benarkan mereka lalu dalam masjid untuk pergi amek air untuk mandi wajib.

Dalam tafsir ibn kathir lak dia tulis ayat ni untuk orang junub(keadaan selepas berjimak),tapi orang haid dan nifas juga termasuk sebab sama2 berhadas besar.

Dalam tafsir tanwirul miqbas iaitu tafsir sepupu nabi yang bernama ibn abbas r.a pulak cakap "tempat solat" yang dimaksudkan dalam ayat quran tu memang masjid jadi jangan dekati kalau berhadas besar.

Dalil hadis:

Dalam kitab iqna' dan tahzib(fiqh mazhab syafie) ada diorang bagi hadis riwayat abu daud,dari aisyah yang nabi bersabda " TIDAK HALAL bagi orang berjunub dan wanita haid untuk masuk ke masjid."

Pastu ada lagi hadis sahih riwayat imam muslim yang nabi mintak aisyah r.ha ambil kan sejadah dari masjid(rumah aisyah dan masjid nabawi bekembar).

Tapi aisyah jawab, "inni haaidh" yakni sesungguhnya aku sedang haid..jadi ibunda tercinta kita telah faham hukum bahawa haram masuk masjid kalau haid,sebab tu dia cakap camtu,tapi nabi jawab lebih kurang: "perkara haid tu bukan di tangan(kawalan) kamu" ,ulama hadis tafsirkan ini sebagai nabi suruh pergi amek juga sejadah dalam masjid sebab wanita haid harus lalu dalam masjid(dalil dari ayat quran tadi),bukannya nabi suruh dia pergi duduk dalam masjid lepak2.

Aku lihat pula dalam kitab2 imam yang 4,nak cerita panjang susah,aku buat kesimpulannya iaitu:

1. Imam Hanafi dan ribuan ulamanya: HARAM masuk masjid kecuali dalam keadaan darurat e.g: tiada air utk mandi.

2. Imam Maliki dan ribuan ulamanya: Org yg junub TIDAK BOLEH masuk, samada berhenti atau lalu saja (masuk dr satu pintu dan keluar dr pintu yg lain). Ada pengecualian bagi yg dalam darurat seperti takut binatang buas, atau orang jahat , dan org yg rumahnya di dalam masjid- dgn syarat hendaklah bertayammum dahulu sbl masuk jika mahu stay lama utk sembunyi,tapi kalau nak lalu je tak perlu,tapi kalau darurat sangat dan tak sempat wudu,boleh terus sembunyi dalam masjid.

3. Imam Syafie: Orang yg junub atau haid BOLEH masuk ke dalam masjid, sekadar LALU. Syaratnya, tidak boleh berhenti atau berpatah balik, dan tidak boleh sampai mengotorkan masjid.

4. Imam Hambali: Orang yg junub atau haidz BOLEH sekadar LALU di dalam masjid, bahkan boleh berpatah balik (dgn syarat tidak mengotorkan), TETAPI TIDAK BOLEH BERHENTI di dalam masjid.

Soalan: tapi ustaz saya cakap boleh masuk dalam masjid lepak dengar ceramah!!!sebab nak menuntut ilmu..guane ustad???

Jawapan: samada yusuf qardawi,dr.maza,tok guru nik aziz,ulama umno,ulama pas,ulama tabligh,ulama sufi atau sapa saja yang cuba pandai2 buat fatwa baru yang khilaf dengan ayat quran dan hadis yang qat'ie serta ijmak yang soreh,maka pendapat mereka tertolak setolak2nya sebab:

1)Mereka ustaz biasa dan bukan mujtahid seperti 4 imam mazhab,dan untuk layak jadi mujtahid imam ahmad rah cakap kena hafal PALING KURANG 400 000 hadis sohih berserta sanadnya kepada nabi,itu minimum dalam bidang hadis SAHAJA,belum lagi puluhan cabang ilmu yang lain seperti usul quran,usul fiqh,ifta,balaghah,mantik,nahu,sorof,bayan dan lain2.Jadi ulama2 zaman sekarang walaupun mereka diagungkan media dan ada ribuan pengikut,tapi hakikatnya mereka bukan mujtahid dan TIDAK LAYAK MENGUTARAKAN KHILAF TERHADAP PERKARA INI.

2)Ijmak soreh dalam 4 mazhab ni sangat kuat,bayangkan dalam mazhab syafie je ada ribu2 ulama,campur lagi 3 mazhab,maka ada ratusan ribu ulama yang bersepakat,dan mereka bukan ulama biasa,tiba2 ada ustad kat universiti yang baca kitab arab tak de baris pun merangkak2 nak khilaf dengan mereka dengan menghalalkan orang haid masuk masjid,maka suruh ustad tu balik jaga anak je..lebih baik diam daripada menyesatkan umat.

MUKTAMAD ! ! !

Comments

Popular posts from this blog

Easy On Me

Dah lama tak layan lagu-lagu sebenarnya. Layan lagu ni pun sebab Aina Abdul punya cover and this cover is currently on the loop. This song hits differently when I suddenly realized the meaning of the line "So go easy on me..." I was like straight away imagining the kids saying that line to me....and it feels so heartbreaking..and I feel so sorry and it made me tried harder to be better.. Honestly parenting is tough. Really really tough.. It's going one month more to full 4 years now where I became a single parent to 2 of my sister's kids. Life and things happened to my sister so I step myself in to take care of her kids. I thought then that it was an easy thing for me to do that, but no! Oh God no!! Ya Allah how wrong I was!! My first 2 years in was the hardest and I struggled with the sudden changes I have to made. The 180 adjustment (in every directions) I had to take kinda messed me up a little bit (emotionally and physically).   But I learned  All sorts of things.

A dump post

Rabu dah kejap je minggu ni dah tak ada dah emosional bagai. Alhamdulillah. Sampai tengok cerita Hotel Del Luna part sedih pon, bergenang pon tidak  Part scene sedih tu boleh tak terheran kejap. Cam, kenapa tak meleleh ni? sebab selalunya kalau tengok drama memang senang sangat air hujan turun. Yang aku perasan, diri ni tak boleh terlalu dry sangat emosi tu. Sebab dia bukan betul-betul tak peduli, tapi emosi tu akan build up dan bila dah sampai threshold dia.....mula la break down. Bahaya anyway Many things happened within this little time from the last post. Might be mundane things for others, but not so for me. On Sunday, I accompanied mak to her acquaintance cafe. we had a lovely breakfast together. An english style breakfast.....which is not to my liking and I kept on thinking I want Nasi Lemak! (which they have actually).  and somewhere along our conversations mak touched on when she's 'gone' thingy...I was extremely saddened by that. Like really really sad

Trying is all I can do

This week is an emotional wreck kinda week. Starting from Sunday evening all the way through the week, it's one rocky roller coaster ride. Rasanya hampir semua emosi yang exist this whole universe hadir dalam minggu ni.  Please no more.. Waktu siang tak  terasa sangat sebab serious busy, so otak tak pikir apa. Tapi bila time masa senggang.....Too much feels..too much thoughts... Minggu ni saja First time tidur sambil berendam air mata.  First time menangis sampai mata sembab macam kena tumbuk, dan first time tak dapat tidur sebab menangis. Tapi apa yang aku dapat minggu ni?  It's okay to cry So that I could function well the next day It's okay to feel so much So that I could get closure that I never knew I need And try to move on And to rely to others And to hold on tight on Allah to protect you and your family May next week be better much much much than this week. InsyaAllah.