Friday, October 24, 2014

Dr. Kay : Aku cantik, Kau tak cantik

aku masih ingat lagi, semasa di MMU dulu, time tgh lepak-lepak berehat di bilik hostel bersama member, sambil meng-usha2 gambar2 di dalam komputer:-

member: hish..buruk la gambar tu..Delete! Delete! (sambil gelak2)
aku: nape ye kite mesti nak letak gambar yang cantik2 je. Gambar yang tak cantik tu pon muke kite gak...(nampak tak di situ aku cam bajjjett baguussss ssangaattt! bluek...)
member: biar ar. takkan nak letak gambar muke tak cantik plak!

------------------------------------------------------------
lumrah manusia

aku

kau

dia

mereka

walaupon bukan semua

tetap suka kalau orang nampak yang cantik2 saje tentang kita

kalau boleh, yang buruk tu sume macam tak ade. memang ade. tapi kite buat2 macam takde

tapi..

cukup menjengkelkan bila

aku

kau

dia

mereka

walaupon bukan semua

mengetengahkan kehodohan yang lain sambil memegahkan kecantikan sendiri...

semacam sendiri berdiri bertangga-tangga lebih mulia lagi
------------------------------------------------------------

ade nampak macam pujangga tak? kikikiki....tade, kebelakangan ni otak cam cerdas bina ayat...
banyak memikir kononnye..bluek..


sekadar nak meng-kongsi pemerhatian aku. Dan ini adalah pemerhatian dari sudut orang ketiga tanpa ade sebarang penglibatan..

"people flock together, they bad talk about others. And then, they turn around and bad talk about the people they just flocked with.." 

and aint that scary....

but being the third POV, I just felt amused. Highly so

I guess what comes around goes around....

LOL


Saturday, October 18, 2014

100 years




But everyone know

that NOT everyone lives up to 100


Half time goes by
Suddenly you’re wise
Another blink of an eye
67 is gone
The sun is getting high
We're moving on...


I first listened to this on 2004 in my earliest 20s. Now, 10 years later, listening to this song, all the memories back from that year up to this moment played around my head. And I thank to Allah for giving me the life that I had. It's amazing when looking back, all that come forth were the amazing memories. All the bad crap been buried! weehoo!!

chop! chop!

work like you'll live 100 years

pray like there's no tomorrow

live everyday to your heart's content



Friday, October 10, 2014

Me and my career

It's been nearly 2 years now since I hold the title Pre-School teacher. And people often ask me why havent I pursue engineering career as I hold a degree on that area...

If I am not me, I probably ask the same question. All those years battling the engineering course(which is not easy!!) and the loans taken to pay the fees, felt like a shame all that for nothing...

But thing is...

Not everything is according to your plan

and being me, I am more go with the flow kind of person

So, after graduated, of course I tried to look for an engineering spot. And guess what? I didnt get any. I did get a job though. As a Level 1 I.T. services at HP(Cyberjaya). Basically providing IT services to the GM company in Australia. And I am very thankful that I finally landed a job. Finally! After months of searching. And I like(love even!) working there. The environment is good, salary is good, benefit is quite good!! all in all, all is good!

I worked there for 2 years(nearly 3 years) and I resigned. There are quite few reasons why I left the company. But the main reason was I could not handle doing the same damn thing everyday!. and it kinda stressed me out. So I talked to my supervisor back then to request for a department change . But he talked me out of it. So I hold on for a while

but I snapped. So I quit. 

Desk job is so not me. I cannot handle the boredom that it produce. And I cannot even think of doing the same job for the next 2 years or so..

even if the salary was nice....

(few months after I left, my old dept get dissolved and hence, all of my ex colleague been sent to new dept. So maybe I should have hang on for a bit more before resigning. But I cant read future and all of that is in the past now..)

Quitting a job when you have no other job prospect is NOT a good idea.

because you are back to square one! back to hunting jobs. Which did not come easily to me unfortunately.

So, at the end, I kinda become a pre school teacher. And despite it's up and down, I really enjoying it. 

So is it wrong for me to pursue this career? I you ask me, I will say NO!, Go Kirin!! Go do what you think is best. 

Let's pray that I get to be the best Pre-school teacher ever exist in Malaysia !


Saturday, September 6, 2014

Gossip, fitnah, mencela

Kadang kadang, orang tak sedar yang mereka menabur fitnah. Sebab itu agama menyarankan kita menjaga lidah apabila berbicara.

Sebab dan akibat dari fitnah akan mengakibatkan korban yang sungguh dahsyat, bukan saja nama orang yang difitnah itu mendapat aib, tetapi boleh mengakibatkan lenyapnya satu-satu bangsa, ataupun jatuhnya sesebuah negara, akibat korban fitnah.

Sejarah Islam telah menjadi bukti yang nyata iaitu dimana tiga orang Khalifah Islam menjadi korban fitnah, seperti terbunuhnya Khalifah Umar ibnu Khattab R.A., terbunuhnya Khalifah Othman bin Affan R.A., terbunuhnya Khalifah Ali bin Abi Thalib R.A., dan juga antara lainnya iaitu zuriat Nabi S.A.W. sendiri, yang dibunuh dengan kejamnya oleh manusia-manusia yang gila akan kuasa.


Telah berlaku di zaman khalifah Umar bin Abdul Aziz r.a. satu peristiwa seorang yang dituduh menyebarkan berita yang dijangka membawa kepada fitnah telah dibawa ke hadapan khalifah, lalu khalifah berkata kepadanya: Sekiranya apa yang kamu bawa ini berita yang berhubung maka kamu termasuk di kalangan orang yang dinyatakan di dalam firman Allah Taala:

Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman, apabila datang kepada kamu seorang yang fasik membawa suatu berita maka hendaklah kamu menyelidiknya terlebih dahulu, supaya kamu tidak (terburu-buru) membuat satu tindakan ke atas satu-satu kaum di dalam keadaan jahil, maka kamu menjadi menyesal kerana tindakan yang telah kamu lakukan.

(Al-Hujurat: 6)

Kemudian khalifah Umar bin Abdul Aziz berkata lagi: Sekiranya khabar berita yang kamu bawa itu benar maka kamu termasuk di dalam firman Allah Taala:

Ertinya: Yang mencela, pergi ke sana sini menyebarkan fitnah.

(Al-Qalam: 11).

Katanya lagi kepada lelaki itu "Atau (engkau tidak menceritakan khabar itu) dan aku memaafkan kamu."

Lelaki tersebut memilih untuk menerima maaf daripada khalifah Umar bin Abdul Aziz dan tidak meneruskan niatnya untuk menyebarkan berita yang dibawanya itu.

Apa yang berlaku menunjukkan bagaimana masyarakat Islam di zaman itu beramal dengan Islam - ajaran Islam bukan sekadar iman di dalam hati tetapi diamalkan di dalam kehidupan, di dalam keluarga dan masyarakat - menyebabkan mereka berhati-hati di dalam percakapan dan membawa berita-berita dan maklumat kerana bimbang sekiranya berita yang dibawa itu berhubung semata-mata maka ia akan membawa fitnah, atau walaupun berita itu benar, sekiranya boleh membawa kemudaratan di dalam masyarakat dan menimbulkan salah faham. Mereka benar-benar membuat pertimbangan walaupun khabar berita itu benar apa lagi sekiranya berita-berita itu memang salah dan bohong semata-mata.

Adakah sifat ini masih ada pada zaman kita? Kerana di zaman ini maklumat dan khabar berita menjadi barang jual beli kerana mengejar harta benda tanpa mengira samada maklumat yang dibawa itu betul atau salah. Kerana hendak mengejar itu semua menyebabkan umat Islam lupa untuk menjaga hubungan persaudaraan Islam dan hubungan sesama manusia. Rasulullah s.a.w. telah menyebut betapa eratnya hubungan sesama mukmin dengan sabdanya:

Ertinya: Perumpamaan perasaan cinta mencintai dan berkasih sayang sesama mukmin seperti satu badan, apabila salah satu anggotanya sakit maka seluruh anggotanya yang lain akan merasa demam dan berjaga malam.

Adakah perasaan seperti ini masih wujud di kalangan umat Islam? Yang berlaku ialah pertembungan dan pertarungan sesama orang-orang Islam kerana kelemahan Islam dan iman di dalam diri mereka. Walaupun masih ramai orang yang menamakan diri masing-masing dengan nama Islam dan sangat marah apabila dikatakan kepadanya sebagai lemah iman dan Islam tetapi dalam masa yang sama mereka mempermainkan ajaran Islam dan membelakangkan kitab Allah dan ajaranNya. Bukan sahaja mereka membawa fitnah yang membawa dosa kepada diri mereka tetapi juga memalukan Islam dan umat Islam.

Di antara perkara yang mudah menjahanamkan manusia ialah cakap-cakap bohong dan tidak benar. Islam membenarkan kita bercakap dan membiarkan berita sekiranya di dalam perkara menyuruh perkara baik dan mencegah perkara mungkar, dan di dalam menasihat dan menasihati di antara satu sama lain, bukannya untuk melepaskan geram, untuk menonjolkan diri dan menjatuhkan seorang yang lain. Marilah kita berlaku adil dan menjadi saksi-saksi yang adil bukannya saksi-saksi yang fasik dan boleh dibeli untuk melakukan tuduhan-tuduhan sesama manusia yang boleh membawa bencana kepada umat dan negara.

Marilah kita menjadi contoh kepada umat manusia dan umat pilihan dan umat yang menjadi pemimpin kepada umat manusia yang bukannya umat yang buruk perangainya. Hendaklah kita malu kepada diri sendiri dan malu kepada Allah Taala sekiranya diri kita sendiri bernama Islam tetapi tidak beramal dengan ajaran Islam. Bagaimana umat Islam bergantung kepada sejauh mana mereka beramal dengan Islam sebagaimana ucapan Umar bin Al-Khattab r.a.

Ertinya: Kita suatu kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Islam. Bagaimana kita mencari kemuliaan dengan selain daripada cara yang dimuliakan kita, nescaya Allah akan menghina kita.

Dan ingatlah Firman Allah, erti maksudnya:

Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, kamu menyuruh perkara baik dan mencegah kemungkaran, dan kamu beriman kepada Allah.

(Ali-Imran: 110)



Kutipan dari: 
http://blogtokwan.blogspot.com/2014/02/azab-dan-keburukan-besar-akibat-fitnah.html
http://www.shiar-islam.com/tulisan%20ustaz/doc77.htm
 
 
Tertarik dengan penulisan di atas sebab banyak bende yang kita bualkan hari ini kemungkinan akan menjadi kesedihan dan kemudharatan orang lain. Marilah kita berdoa kepada Allah agar kita tergolong dengan orang-orang yang menjaga lidahnya, dan seterusnya menjaga imannya.
 
Wallahu'alam 
 
 
 

Thursday, August 28, 2014

How emotional are you?

Take the quiz here : CLICK ME

I got the result below.

You are not very emotional
Whether it’s natural self-control or a deliberate decision, you seem detached and don’t often show your emotions. You are alert and self-possessed and you refuse to be blinded by your feelings. However, since expressing our emotions is a way of coping with things, being indifferent is in itself an emotional response. But whatever the reality is, you come across as cold and give the impression that you are withdrawn and isolated from the world around you. You don’t want to seem like a conformist, so you rarely express an opinion, whatever it is, not even if it’s to let people know that you are in a good mood or that you are happy. Because you suppress your emotions you seem blasé. Does that sound familiar? Perhaps you are, in fact, extremely emotional, but unable to show it, keeping your real sensitivity locked away. Or maybe you have tried to remain impervious to everyday emotions to preserve your freedom? You’ve developed a thick skin to protect you from others and you try to be ‘zen’ about things so as not to appear vulnerable. These are the qualities that make you a dominant personality. But living alongside you means to constantly have to decipher how you’re feeling because your moments of joy, happiness, love, resentment, indecision, anger or fear are always tempered by your sang-foid. In 1984, George Orwell portrayed the dangers of a world without emotion. What if you allowed yourself to stop hiding how you felt and allowed your emotions to work in conjunction with the other qualities that you possess?