Sunday, February 2, 2014

Reminiscence; Reply 1998

I'm currently watching Reply 1994. It's been a while since I've watched drama (coz all I ever watched nowadays were reality tv or variety shows) and  from the review given, they say that this was a good drama....So might as well slave myself watching this.


I still havent finish it because it was too long(I dont have the stamina to watch all the episodes through the day and night nonstop like I used to. Must be the age =_= ...... ). There are about 21 episode and I'm about half way through but so far the drama was goooood. The acting was very good.LOve love the way they act. The casts were great and there were quite numbers of scenes that could makes women go jelly(mmm hhmmmm)^^.

There's drama, humor, tears, humor, drama, sports.....and lots of guessing....and friendship!

anyway.... when I watched the first episode, all those props in the drama got me feeling a bit nostalgic. I was kinda being taken back to my high school. Oh those days...goshh....

I know that the year stated in the drama was 1994 and I was 9 during that year and shouldnt have any corncern what so ever regarding highschool, but the feeling was the same. Those were the days where internet and handphones/smartphones havent taken over mankind yet.

Anyway. This drama makes me miss my highschool year. So much! . Makes me remember all the little details that was kinda forgotten.


  • Like how I took my sister's walkman and bring it with me back to my school/dorm.
  • Buying Modern Love cassette album from my senior coz she don't want the album any more.
  • The small talk with my dorm mate just because of the walkman.
  • The stress/anxiety of trying to hide the walkman from teachers/prefects coz it was 'illegal' on the school/dorm ground.

Then come the era of Auto Scan FM Radio. But we simply call it transistor. It was cheap, easily broken, but thank god it was cheap, very mini. Which was a good thing. Easier to hide.Coz it was still illegal. But even if it got confiscated, we just bought a new one. Heh..


God.........I still remember studying for exam on Sunday, on my friends bed, at the dorm, with my friends, sharing earphones listening to the countdown on hitz.fm. ()

or the one when I just simply walking back to dorm from night prep with those earphones still stucked at my ears. Humming along with the song. Very care less to the surrounding (now that I think about it..).

One of my fondest memory. Ever.

PS: The drama kinda reminds me of the mangas by Mitsuru Adachi(his mangas was the best!). Childhood friends -> Unrequited/onesided love -> lovers , friendships,sports, drama, heart-ache, boarding life......they kinda have those in common. Just saying.....    


Wednesday, January 15, 2014

HAID & MASJID : Baca jangan lompat2

Berkenaan HAID & MASJID
By Ibnu Batoota Owsem
16 December 2012 via Mobile

Setelah 2,3 hari aku ulang ulang kaji dan muzakarah pasal haid dan masjid dengan syaikhul hadis disini,maka disimpulkan disini bahawa secara ijmak soreh(sepakat yang kuat) bahawa:

-wanita yang haid itu haram secara mutlak untuk duduk,lepak2,dalam ruang solat masjid.

-kat koridor,kaki lima dibenarkan,sebab ia dikira luar masjid,melainkan tanah yang diwakafkan untuk niat ruang solat masjid tu diorang buat koridor,maka koridor tu pun dikira masjid dan haram duduk kat situ,tapi kebiasaannya,tanah wakaf masjid hanya dijadikan ruang solat dan ditutup dengan dinding(bangunan masjid),maka koridornya tidak termasuk masjid,so kalau nak dengar ceramah,lepak la kat koridor,atau bilik asing macam bilik untuk kelas fardhu ain,tempat wudu,dapur,dewan dan lain2 asalkan bukan ruang solat masjid yang utama.

-surau dan musollah bukan masjid jadi harus berada dalamnya,tapi lebih baik hindarkan sebab ia tempat suci yang khusus digunakan utk solat,wajib hormati benda suci dalam islam.

-Harus untuk lalu dalam masjid dengan syarat tidak khuatir darah menitis dalam masjid.(perkara ni yang ramai salah faham,diorang fikir zaman dulu haram masuk masjid sebab tak de pad yang baik untuk tahan darah dari menitis dan kononnya sekarang dah ada macam2 pad ini,pad itu,i-pad pun ada,maka kononnya tak haram masuk masjid sebab tak menitis darahnya,ini satu bentuk kejahilan murokkab,sebab wanita haid haram masuk masjid bukan sebab takut menitis,tapi sebab diri mereka sendiri tu yang kotor dan berhadas besar,sama macam haram sentuh quran kalau kita berhadas kecil sebab quran lebih mulia dari masjid,jadi bukan perempuan haid je haram masuk masjid,orang berjunub,laki yang keluar mani dan belum mandi wajib pun haram masuk masjid juga sebab mereka semua BERHADAS BESAR,ayuh mari keluar dari KEJAHILAN!).

Dalilnya:

Quran:

"Janganlah kamu mendekati solat sedangkan kamu dalam keadaan mabuk sehingga kamu mengetahui apa yang kamu perkatakan dan (jangan dekati masjid) dalam keadaan berjunub melainkan melintas sahaja sehinggalah kamu mandi wajib."

(Suran an-Nisa: ayat 43).

Ayat ini muhakamat,bukan mutasyabihat,jadi perintahnya itu solid,tiada khilaf dan tidak boleh timbulkan khilaf,jelas terang dan bersuluh bahawa seseorang yang BERHADAS BESAR haram untuk masuk masjid kecuali LALU sahaja.

Aku check sababun nuzul kitab imam suyuti ayat ni merujuk kepada beberapa sahabat ansar yang pintu rumah mereka di sebalik masjid dan terpaksa masuk masjid untuk masuk ke rumah mereka,so di kalangan mereka ada yang berhadas besar dan takut nak keluar sebab masjid tempat suci,nak mandi wajib,air pulak tak da dalam rumah,jadi allah benarkan mereka lalu dalam masjid untuk pergi amek air untuk mandi wajib.

Dalam tafsir ibn kathir lak dia tulis ayat ni untuk orang junub(keadaan selepas berjimak),tapi orang haid dan nifas juga termasuk sebab sama2 berhadas besar.

Dalam tafsir tanwirul miqbas iaitu tafsir sepupu nabi yang bernama ibn abbas r.a pulak cakap "tempat solat" yang dimaksudkan dalam ayat quran tu memang masjid jadi jangan dekati kalau berhadas besar.

Dalil hadis:

Dalam kitab iqna' dan tahzib(fiqh mazhab syafie) ada diorang bagi hadis riwayat abu daud,dari aisyah yang nabi bersabda " TIDAK HALAL bagi orang berjunub dan wanita haid untuk masuk ke masjid."

Pastu ada lagi hadis sahih riwayat imam muslim yang nabi mintak aisyah r.ha ambil kan sejadah dari masjid(rumah aisyah dan masjid nabawi bekembar).

Tapi aisyah jawab, "inni haaidh" yakni sesungguhnya aku sedang haid..jadi ibunda tercinta kita telah faham hukum bahawa haram masuk masjid kalau haid,sebab tu dia cakap camtu,tapi nabi jawab lebih kurang: "perkara haid tu bukan di tangan(kawalan) kamu" ,ulama hadis tafsirkan ini sebagai nabi suruh pergi amek juga sejadah dalam masjid sebab wanita haid harus lalu dalam masjid(dalil dari ayat quran tadi),bukannya nabi suruh dia pergi duduk dalam masjid lepak2.

Aku lihat pula dalam kitab2 imam yang 4,nak cerita panjang susah,aku buat kesimpulannya iaitu:

1. Imam Hanafi dan ribuan ulamanya: HARAM masuk masjid kecuali dalam keadaan darurat e.g: tiada air utk mandi.

2. Imam Maliki dan ribuan ulamanya: Org yg junub TIDAK BOLEH masuk, samada berhenti atau lalu saja (masuk dr satu pintu dan keluar dr pintu yg lain). Ada pengecualian bagi yg dalam darurat seperti takut binatang buas, atau orang jahat , dan org yg rumahnya di dalam masjid- dgn syarat hendaklah bertayammum dahulu sbl masuk jika mahu stay lama utk sembunyi,tapi kalau nak lalu je tak perlu,tapi kalau darurat sangat dan tak sempat wudu,boleh terus sembunyi dalam masjid.

3. Imam Syafie: Orang yg junub atau haid BOLEH masuk ke dalam masjid, sekadar LALU. Syaratnya, tidak boleh berhenti atau berpatah balik, dan tidak boleh sampai mengotorkan masjid.

4. Imam Hambali: Orang yg junub atau haidz BOLEH sekadar LALU di dalam masjid, bahkan boleh berpatah balik (dgn syarat tidak mengotorkan), TETAPI TIDAK BOLEH BERHENTI di dalam masjid.

Soalan: tapi ustaz saya cakap boleh masuk dalam masjid lepak dengar ceramah!!!sebab nak menuntut ilmu..guane ustad???

Jawapan: samada yusuf qardawi,dr.maza,tok guru nik aziz,ulama umno,ulama pas,ulama tabligh,ulama sufi atau sapa saja yang cuba pandai2 buat fatwa baru yang khilaf dengan ayat quran dan hadis yang qat'ie serta ijmak yang soreh,maka pendapat mereka tertolak setolak2nya sebab:

1)Mereka ustaz biasa dan bukan mujtahid seperti 4 imam mazhab,dan untuk layak jadi mujtahid imam ahmad rah cakap kena hafal PALING KURANG 400 000 hadis sohih berserta sanadnya kepada nabi,itu minimum dalam bidang hadis SAHAJA,belum lagi puluhan cabang ilmu yang lain seperti usul quran,usul fiqh,ifta,balaghah,mantik,nahu,sorof,bayan dan lain2.Jadi ulama2 zaman sekarang walaupun mereka diagungkan media dan ada ribuan pengikut,tapi hakikatnya mereka bukan mujtahid dan TIDAK LAYAK MENGUTARAKAN KHILAF TERHADAP PERKARA INI.

2)Ijmak soreh dalam 4 mazhab ni sangat kuat,bayangkan dalam mazhab syafie je ada ribu2 ulama,campur lagi 3 mazhab,maka ada ratusan ribu ulama yang bersepakat,dan mereka bukan ulama biasa,tiba2 ada ustad kat universiti yang baca kitab arab tak de baris pun merangkak2 nak khilaf dengan mereka dengan menghalalkan orang haid masuk masjid,maka suruh ustad tu balik jaga anak je..lebih baik diam daripada menyesatkan umat.

MUKTAMAD ! ! !

Wednesday, December 11, 2013

Big Bad Wolf

the Website

So... 

It's been a while since I last blogged...

Anyway, the Big Bad Wolf is in town!!!!! 

And this is my first time BigBadWolfing.. 

Went there twice now for the current sale. The first time around was on the first day, 6th of Dec...There's  lot of people and I was there like 8.00 a.m. that day. People came with big travel bag(wheeled of course and at first I was like why did they bring that? is it really necessary? but man, I wish I knew better that day) , or with boxes(not a good idea if you ask me.I mean, you have to walk around with box in your hands which said box will be loaded with lots of books. Nope. Not a good idea), and big bags.Shopping bag.Tote. Actually, I kinda don't know what they called it. But I brought that bag with me to the book sale. And unless your bag's straps are sturdy enough to hold the weight of the books that you're going to carry, forget this option. Unfortunately for me, the bag's strap that I brought along wasn't strong enough and it snapped.

Enough babbling

let me show you what I bought that day. All this below RM200. Which is super super super and I mean super cheap. You got hardcover novels at RM8. Like WHAT? tell me how can I not went a little nut inside the hall. Freaking crazy I tell ya.

All this below RM200 \($v$)/. See the bag's strap? Snapped!

All romance. I kinda gravitate towards this kind of genre. No matter how I tried to resist them. Trust me, I do get tired of this thingy called romance what the heck ever, but...I just don't like the other genre. I've tried. It just doesn't work out with me). That Paranormal Romance book up there, was only RM5 and I was, what the heck. Just grab it. Plus the guy's eyes on the cover of the book kinda begged me to buy it. And you know what, the stories in it was okay. Not bad. Not bad at all...

Books for my sister. She make a list of the books she wants and I'm having quite a tough time trying to find them. Kinda like treasure hunting. Finding needle in the haystack. Pfftt...

Books for my class. I'm really happy buying these books. And these were the books that I opened first when I got home.

The second time I went there was today. But this time I just accompanied  my mom(or so I told my self). And I brought this bag. which is a very very good thing(Those books are heavy!). Lesson learned from the first trip!!

Most of these are my mom's cook book. I only grabbed 1 novel, 1 sudoku notebook, and several books for Aulad/my class.




Pros: Those books are super cheap. Like normal price RM50, it'll go down to RM8. Cheap cheap cheap!!

Cons: 
1. Most of the books are old book. Like 2-3 years old. Most.
2. Hunger Games series sold out at the first day itself. And I was there in the morning! I mean, come on!!   =__=
3. The book I want was not there. And I've made quite few rounds to find them
4. BIG freaking hole in my pocket (TT______TT)


Enhanced by Zemanta

Sunday, November 3, 2013

Spam Ended : For now


It's 4 a.m.

Seriously have to try to get some sleep.

So I guess, the mass posts ended here.

Spam 001 : Coffee the Devil
Spam 002 : What's up with tonight! !
Spam 003: White Noise
Spam 004: Should have get that sleep by now

The babbles officially stop here

for now

Spam 004: Should have get that sleep by now

3.15 a.m.

Still up

this has been in my mind since ages before. And I meant to pour it down in this blog like thousand years ago but I kept putting it on hold.

So yeah

When I did some road trip in Australia back in 2011(those kind of trips were the best!), while driving the rent car(I miss the car and it was the most comfortable car that I ever drove. Fell in love the second I was in the driver seat. It's Toyota Corolla hatchback if you wondering. don't have the hatchback version here in Malaysia unfortunately) , looking up, looking up at the sky, I kinda said to myself " wow!! Australia have a really gorgeous lovely wonderful sky. So blue!. So pretty.!!

And I felt blessed that day....and grateful....

Weeks later, after coming back to Malaysia, resuming the daily routines, while driving in my car afterwork, in traffic jam, I looked up.....and what did I saw?

A blue sky

A wonderful sky

A gorgeous sky

A freaking lovely lovely lovely love sky

And I felt blessed, and grateful and pretty ashamed of myself for not looking up before to appreciate it. The simplest thing. It is there. but I just never looked up. Always busy looking down to finish up all the needed chores.

So I guess, the moral of the story is...

whatever and whenever we do something, dont just caught up in your pretty comfortable bubbles. Stop. Look around. Look at every direction. Up down right left front back diagonal whatever. just look. What did you see? Appreciate it. You don't have to look too far, for most of our precious things are just there. It's there. With you. We just have to recognize it. And appreciate it.

And say Subhanallah. Alhamdulillah.